יום רביעי, 3 באוקטובר 2012

ריקוד הגשם (או - בעיקר שמיכות) חלק א (Nono)

מתה שיגיע כבר החורף.
בעיני הכל יפה יותר בחורף - השמיים כחולים-אפורים, הירוק כהה יותר, האוויר מתוק יותר, הבגדים יפים יותר (אוי, המעילים, הצעיפים, אוי, אוי...) וכמובן - לא רק אני מסתובבת מצוננת עם טישיו, בניגוד לקיץ (מה אומרים על צרת רבים..? D:).

אז החלטתי שאני אביא את החורף. "איך?" תשאלו אתם (שאלתם, שאלתם, אל תעשו כאילו אתם לא יודעים על מה אני מדברת...). ובכן, התשובה פשוטה - אני אתפור דברים סתוויים, סגריריים וכיפיים (הרבה י' יש פה...).
אני מכריזה בזאת על פרוייקט "ריקוד הגשם" - או בשמו היותר ישיר - פרוייקט "בעיקר שמיכות".

הנה teaser קטן לשמיכה הראשונה:
כן, אני יודעת שאי אפשר לראות יותר מדי. כבר אמרתי - teaser :)



השמיכה הראשונה (להלן: "שמיכת השבשבות") בכלל הגיעה כבקשה מאחותי. חברה שלה ילדה, והיא שאלה איפה אפשר לקנות שמיכות טלאים לתינוקות. כמובן שהפגנתי נדיבות אדירה ואמרתי שאני אכין (האמת - קפצתי על ההזדמנות והתירוץ להכין עוד שמיכה).
תכננתי על שמיכה כזאת, כמו האמצעית מהפוסט הזה, של Sew4Home או זאת, של קרן פרפרים. משהו ממש פשוט ונעים, שתלוי בעיקר בבחירת הבדים.
אבל אז נתקלתי בשמיכת השבשבות הזאת, מ-Moda Bake Shop, ונדלקתי. עיניים גדולות, כבר אמרתי? :-)
** עדכון: מצאתי ב-YouTube הדרכה ליצירת בלוקים של שבשבות בקלות, של Missouri Star Quilt Company. הם אמנם קטנים יותר, אבל מקלים על העבודה. מומלץ!

הבדים - בדיוק הגיעו בדואר בדים מקסימים (בעיניי) מהקולקציה Apple Of My Eye של Riley Blake.
בחרתי שני בדים מהקולקציה מחו"ל ושניים שקניתי פה בנחלה. הצד האחורי מינקי ירקרק.
הבדים המנוקדים - מהנחלה, הפרחוניים - ריילי בלייק

בגלל שלא רציתי שמיכה גדולה מדי, כדי שלא אצטרך לעשות תיפורים, כל ה-top שלי הוא רק החלק הפנימי של השמיכה מ-Moda Bake Shop (הבנתי שאם השמיכה בגודל של מטר על מטר, בערך, אפשר לוותר על תיפורים ורק לתפור מסביב, בחיבור של הבד הקדמי והאחורי, וזה מספיק).
וגם - לא רציתי Binder, למרות שהוא מוסיף המון מבחינת יופי ומראה מוגמר, אבל זה עדיין הרבה עבודה בשבילי, והייתי מוגבלת בזמן.

ה-top, בלי המסגרת הלבנה

אני חייבת לציין שבניית וחיבור ה-top הלכו חלק יחסית. מה שביאס אותי זה שהרגל ההולכת הפסיקה לתפקד, וקשה לתפור מינקי בלי רגל הולכת תקינה!!! הבעיה היא שהמוט (יש לי רגל הולכת עם מוט, לא עם צבת או מזלג) "נתקע" למעלה ולא יורד למטה למרות שהבורג (שעליו המוט מונח) יורד.
עכשיו כבר מצאתי פתרון - קצת מצ'וקמק, אבל אין לי סבלנות ללכת לחנות ולתקן או לקנות רגלית חדשה כרגע. בפוסט הבא תראו תמונה של הפתרון המזעזע שלי, ואשמח לשמוע אם למישהי יש נסיון עם בעיות כאלה ויכולה לחלוק מהידע שלה.

מספר השגות, המלצות וטיפים לתופרת המתחילה:
  •  הכיווניות משנה! תמיד! גם אם נדמה לך שלא!
    טוב, לא באמת, אבל אני תפרתי את כל תריסר הריבועים (הגדולים, שמכילים שבשבת שלמה) רק כדי לגלות שאת חלקם תפרתי כשהשבשבת בכיוון הפוך (איפה שיש משולש לבן, היה צבעוני, ולהיפך). החלטתי להתחכם ולספור כמה תפרתי לכל כיוון, ולפרום רק את הריבועים שהם המיעוט מבחינת כיוון. תנחשו כמה היו מכל כיוון? כמובן ששישה (מתוך שניים עשר). אז הייתי ילדה טובה ופרמתי חצי מהריבועים ותפרתי אותם מחדש.
    לרשום לעצמי - תמיד להשוות ריבוע חדש לריבוע הקודם!
  • לחתוך בדים לחלקים השונים של ה-top בהדרגה.
    יש לי נטייה לנסות לסיים את החלקים שאני פחות אוהבת כמה שיותר מהר. לכן, אני מעדיפה לגזור הכל מראש.
    אבל, עדיף שלא. למשל במקרה הנוכחי, כשסיימתי את ה-top היו לי כמה אי דיוקים שגרמו לגודל של השמיכה להיות שונה ממה שחשבתי בהתחלה (רק באינצ' או שניים), ואם הייתי צריכה לגזור מחדש את המסגרת הלבנה בעקבות כך, הייתי מתעצבנת על בזבוז הבד.
    אז אני ממליצה: לגזור את מה שצריך כרגע, ולא יותר מזה. את המסגרת - אח"כ. ה-binder - אולי תחליטי על צבע אחר אחרי שתראי את ה-top מוכן?
  • בבחירת בדים, מילת הקסם היא ערבוב.
    כמובן שהייתי מעדיפה לתפור את השמיכה כולה מבדים מהקולקציה של ריילי בלייק. אבל - יקר לי. הלוואי ולא הייתי צריכה להתפשר, אבל ככה החיים. מלבד במקרים חריגים, כמובן (שהם תענוג לעין וליד התופרת וגורמים לי לרצות להתפלש בתוך הבדים לפני שגזרתי אותם, ואחרי שתפרתי אותם, וגם כשהם מתחת למחט - רק להזהר לא להידקר).
  • רבע אינצ'? בערך...
    לא משנה שלא מצליחים לתפור רבע אינצ' מדוייק, העיקר העקביות בכל השמיכה.
    מי שרוצה לנסות - הנה הדרכת וידאו להתאמת המכונה לתפירת רבע-אינצ' מדוייק במכונות לא אלקטרוניות, ועוד אחת למכונות קצת יותר מתוחכמות - מתוך Amy's Creative Side
    אני וויתרתי, לעת עתה.
  • גזירה זה בלתי הפיך.
    מפתיע, אני יודעת. בהדרכה של השמיכה נכתב "ליישר" את הבלוקים הגדולים (שבשבת שלמה) לגודל של 8 וחצי אינצ'. העדפתי לתפור "עקום" כדי ליישר את השמיכה, ולהמנע מגזירה. לא מתחרטת לרגע. חיברתי בסיכות "קו לקו" ו"תעלה לתעלה" ויצא ישר ויפה, למרות שתאמינו לי - הבלוקים שלי לא מיושרים. פשוט כל העוקם שלהם מתחבא בעודפים ב-seam allowance.
    אם הייתי גוזרת, הייתי מקטינה את השמיכה ולא בהכרח היה יוצא לי ישר יותר. 
  • שונאת כביסה.
    מטלה מעצבנת ומשמימה. עד עכשיו נמנעתי מלכבס את הבדים מראש. בשמיכה הזאת לא הייתה ברירה. מבירור שערכתי על בד מינקי באינטרנט (התוצאות, לנוחיותכן: מתוך So much Ado ומתוך הבלוג של Fabric.com), הבנתי שהוא לא מתכווץ, ולכן אם אני תופרת שמיכה ממינקי ומכותנה - הרי שחלק הכותנה יתכווץ וחלק המינקי לא, ועלולה לצאת לי שמיכה מקווצ'צ'ת (בניגוד לשמיכה הראשונה שלי, שהייתה כולה כותנה). אז נאלצתי לבדוק מה הוראות הכביסה לכותנה ובאמת לכבס לפיהן. פיכס.
    דבר נוסף שנחשפתי אליו כשחיפשתי הוראות כביסה לכותנה הוא הנושא של "בד מדמם" (בחיי: bleeding fabric). נשמע רע, נכון? זה פשוט אומר בד שמוריד צבע במים, ולכן עלול להרוס את כל השמיכה. לא דאגתי לבדים מחו"ל, אבל אלה שקניתי בנחלה... לך תדע מאיפה הם באו.
    מסתבר שיש בדיקה פשוטה (ותודה ל-Mimi ולאמא שלה) - מים וחומץ בדלי (לא הרבה חומץ, שלא יסריח), משרים את הבד (אפשר גם ריבוע בד בגודל 3 אינצ', לא צריך את כל הבד) סדר גודל של 15 דקות (אני השריתי חצי שעה, כי אני חרדתית קלות). אם יש צבע במים - אז צריך טיפול שאוטם את הצבע בבד (לפי אמא של Mimi יש דרך פשוטה שלא דורשת חומרים מתוחכמים מדי, למזלי לא נדרשתי לזה. מבטיחה לעדכן מה השיטה).
    אני מצרפת הדרכה קצת יותר מחמירה על איך לעשות את הבדיקה הזאת, למי שאפילו יותר חרדתית ממני :)
    כמובן שאח"כ יש לשטוף טוב טוב את הבד, להעביר במכונה כדי שיהיה ריח טוב ולייבש.
    ** עדכון - ראו בתגובה של Mimi למטה לגבי סדר על הבדיקה ועל השיטה לאיטום הצבע בבד. תודה ל-Mimi! אם יש למישהי עוד השגות/שיטות - אשמח לשמוע.
וזאת התוצאה הסופית: 

ניסיתי להכין לי חותמת, שתהיה לי תווית או תגית שתעיד שאני הכנתי את השמיכה הזאת, אבל מה שיצא לי זה בעיקר חתך באצבע. טוב, היה מאוחר, אולי זה לא היה הזמן הכי טוב להתעסק עם סכינים. וויתרתי לעכשיו, בשמיכה הבאה...

שיהיה לכולנו סופ"ש. כן, בלי שם תואר. העיקר שיגיע :)

Nono


11 תגובות:

  1. מצחיק שכתבת על ריקוד הגשם. בדיוק אתמול היה פרק של איך פגשתי את אמא שטד (המעפן!) רוקד את ריקוד הגשם..
    לו זה עבד - וירד גשם בסוף השבוע.. אז כנראה שגם לך!

    השבמחק
    תשובות
    1. אוי, הוא הדמות הכי מעאפנה שיש!!!
      וחכי שתראי את השמיכה הבאה. נאמי-נאמי.

      מחק
  2. דיברתי עם אמא. היא מוסרת ככה:
    1. בדיקה - לקחת פיסה מהבד, עם סבון, ומים פושרים ולבדוק אם יוצא צבע.
    2. אם יש מעט ירידת צבע - להשרות עם סבון חומץ ומלח גס, מים קרים, ולשטוף - לבדוק שוב אם עדיין יורד.
    3. אם יורד הרבה צבע - להשרות כמו מקודם אבל עם הרבה חומץ ומלח גס (וכן חומץ זה מסריח). אחרי ההשרייה להשקיע גם בממש כיבוס ביד באותם מים עם חומץ (כן אמא מוותרת על המכונה בכל התהליכים האלה, היא עושה הכל ביד. אני עצלנית ואם יש לי הרבה בד הייתי עושה את זה במכונה). לייבש ולבדוק שוב, לחזור על הפעולה במידת הצורך. בד באיכות סבירה לא אמור בשלב הזה להמשיך להוריד צבע.
    4. אם יש הרבה ריח של חומץ, יהיה צריך לכבס שוב עם סבון ומרכך...


    אגב - אמא שלי עושה את זה מאז שאני זוכרת את עצמי, לרוב הבגדים החדשים הכהים שקונים. רק היום אני יודעת להעריך את זה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אז לא באמת צריך חומץ לבדיקה, אלא רק לטיפול עצמו (אם באמת ירד צבע בבדיקה).
      סתם גנבתי מ-Lala חומץ :-)
      תודה!

      מחק
    2. כן מסתבר... אבל איך אין לך חומץ בבית??? איך מנקים את הקומקום מאבנית בלי חומץ? זה עדיף על פני כל הכימיים, ועולה הרבה פחות. וגם מדי פעם לנקות את מכונת הכביסה מעובש ושאר דברים רעים?

      מחק
    3. האמת, שמאז שהתחלנו עם הבריטה אין אבנית בקומקום... בחיי... (זאת לא פרסומת!)
      אז כנראה פשוט נגמר ולא שמתי לב...

      מחק
    4. זה מה שאני באתי לכתוב! שאין אבנית כשמשתמשים בבריטה.

      מחק
    5. ובמכונת הכביסה בחיים לא שמתי... אולי צריך :-)

      מחק
    6. סתם כדי שלא יאשימו אותנו בפירסום - יש גם דאפי, וגם הדאפי דואג שנשתה את האבנית במקום שתידבק לקומקום (כן זה מה שהפילטרים האלה עושים - הם מונעים מהאבנית להיקרש וזה פשוט נשאר במים. האם זה נדבק בסופו של דבר לגוף שלנו או יוצא בפיפי? אין לי מושג, תשובה לזה לא מצאתי למרות שחיפשתי)

      מחק
    7. :-0
      ברצינות? תביאי איזה לינק למחקר או משהו...

      מחק
    8. התקלת אותי - זה היה לפני כמה חודשים, לא שמרתי את זה.
      אני זוכרת שחיפשתי השוואות בין בריטה לדאפי בעיברית, הגעתי למה עושים מסנני פחם, ומאיזה פורום הגעתי למשהו באנגלית. אבל זה היה שעות של חפירה ברשת...

      מחק