יום ראשון, 9 בספטמבר 2012

הגיע הרגע - שמיכת הטלאים הראשונה שלי (Nono)

האמת, הפרוייקט הראשון שרציתי לעשות היה שמיכת טלאים. זה היה מה שהדליק אותי על תפירה בצורה רצינית מספיק כדי לקנות מכונת תפירה.
ואני עם העיניים הגדולות שלי, כמובן שהחלטתי להתחיל משמיכה בגודל מלא, שמיכת טלוויזיה (יכול להיות שהיא תוסב לשמיכת מעבר לילדונת שלי). Mimi ניסתה להסביר לי בעדינות שאולי כדאי להתחיל עם פרוייקט פחות שאפתני, אבל היה לי ברור שאם אני אתחיל עם עבודה שאני לא ממש ממש ממש רוצה, אני לא אחזיק מעמד ואפרוש.
אז הלכתי על זה. בפועל - נדחפו לי באמצע מלא פרוייקטים (לא לדחוף! יש מספיק לכולם!), אז השמיכה התעכבה והתעכבה והתעכבה... אבל לכל פרוייקט יש סוף (יש מי שיחלוק עלי), וגם הסוף של הפרוייקט הזה הגיע, ובפוסט הזה אחלוק אתכם את ההדרכות והטיפים שעזרו לי בדרך.

השמיכה בפוזה רומנטית

בדים - הייתי אז בתקופת ההתלהבות מאיימי באטלר. לא שעכשיו יש לי משהו נגדה, אבל היא קצת פרחונית וגרנדיוזית מדי בשבילי כיום. בזמנו (לפני 3 חודשים. זה הכל? מרגיש לי כאילו אני תופרת הרבה יותר זמן!) הייתי מאוהבת בקולקציה שלה - Gypsy Caravan (לוקח לעמוד זמן להיטען... שמישהו יגיד לה שהיא צריכה אתר מהיר יותר).
הזמנתי ב-Etsy את הבדים (ותודה לקרן פרפרים על ההסברים בפוסט שלה על קניות אונליין ב-Etsy).


עשיתי מחקר הדרכות באינטרנט. יש המון. המון זה לא מדוייק... יש מלאנתאלפים. לא, האמת שיש גזיליון טריליון מלאנתאלפים ושש הדרכות על שמיכות טלאים ברשת. דווקא לא כ"כ הרבה בעברית, אבל עדיין, הכמות מכובדת.
שתי ההדרכות שנעזרתי בהן הכי הרבה באו מ-My Children's Diary (ההדרכה בעברית למרות השם הלועזי) ומהבית של יעלי. פרטים נוספים והרחבות מצאתי אצל Amy's Creative Side, שיש לה הדרכות שקשורות לקווילטינג (כמו איך לחתוך את הבד האחורי, איך לתפור binding, איך לעשות תיפורים ישרים וכו' וכו').

השלב הבא היה לבחור את הסידור של הטלאים. נאמי נאמי, זה חלק כייפי נורא. בסוף החלטתי על סידור בלאגן כייפי, כפרי (בעיקר בגלל בחירת הבדים).
הסידור הזוכה
מתנצלת על הבלאגן, כשצילמתי את התמונות עוד לא חשבתי שיהיה לי בלוג וצילמתי רק כדי לשלוח לחברות לצורך ייעוץ...

התהליך עצמו היה די צפוי, כמו בכל ההדרכות - 
תפרתי את הריבועים לשורות (7 ריבועים בשורה) ואז את השורות אחת לשניה. יש כמה דעות לגבי לאיזה כיוון לגהץ את ה-seam allowance, אני אפילו לא זוכרת באיזה מהן נקטתי בסוף. ממש לא נראה לי שזה קריטי, כל עוד מקפידים להצמד לשיטה מסויימת.

את המילוי הזמנתי מפיסות, אחרי שראיתי שרשור על נושא המילוי בפורום עבודת טלאים (שמלא בעצות טובות והסברים, למשל המאמר שנקרא, בצורה מפתיעה, "מילויים לשמיכות טלאים" - מומלץ). יש גם הרבה אתרים מחו"ל שאפשר להזמין מהם, הפעם החלטתי שלא לעשות זאת. אני מחבבת את פיסות, לא יודעת למה.
הלכתי על מילוי 80% כותנה ו-20% סינטטי, עם דבק שמחזיק את המילוי מוצמד לבד, כך שקל יותר לעשות תיפורים. זאת לא הייתה הבחירה הראשונה שלי (רציתי בלי הדבק), אבל לא היה להם במלאי את מה שרציתי והיות והשמיכה לא מיועדת לתינוקות והבטיחו לי שהדבק יורד בכביסה (אה, וכמובן - אין לי סבלנות בכלל ולא הייתי מוכנה לחכות שיגיע למלאי) - החלטתי לבדוק את המילוי עם הדבק. תכל'ס - היה לי נוח. זאת השמיכה הראשונה, אז עוד לא בדקתי איך זה בלי הדבק, אם יש לו בכלל השפעה. אדווח בעתיד ;-).

את הבד האחורי בחרתי בנחלת בניימין. השמיכה מלאה בצבעים אז בחרתי חלק אחורי מרגיע שימתן את האפקט. היה יום חם ורציתי למות עד שמצאתי את הבד שחיפשתי - חום עם נקודות לבנות - שהוא הכי בנאלי (ויפה. מתה על נקודות), אבל לכולם נגמר!!! כמה מעצבן. 
קניתי גם בד קרם למסגר את הריבועים (אני אוהבת את אפקט המסגרת שעושים בשמיכות טלאים. אני חושבת שזה מדגיש את הצבעוניות של הטלאים, ויכול להרגיע או "להקפיץ" את העבודה לפי הצבע וההדפס של המסגרת שבוחרים).

חום עם נקודות לבנות לחלק האחורי וקרם למסגרת לריבועים
הוספתי מסגרת לריבועים, וחתכתי את הבד האחורי לפי ההדרכה Prepping a Quilt Backing מתוך Amy's Creative Side, אבל בחרתי להכין את החלק האחורי משלושה חלקים ולא משניים כמו שהיא עושה. את הטיפ הזה קיבלתי מאחת התגובות לפוסט שלה. לפי המגיבה, אם יוצרים את החלק האחורי משתי פיסות בד שוות בגודלן (התפר עובר בול באמצע של החלק האחורי) אז כשמקפלים את השמיכה נוצר קיפול בדיוק בקו התפר מה שיוצר עליו עומס ומקצר את חייו. אם ניצור את החלק האחורי משלוש חתיכות בד (במקום משתיים) הקיפולים והתפרים לא "יפלו" באותו המקום ולכן התפרים יהיו יותר עמידים, לאורך חיי השמיכה המלאים כביסות וקיפולים.

את התיפורים התחלתי בדייט-תפירה שקבעתי עם Mimi. היה כיף. התייעצתי איתה הרבה, כי תיפורים יכולים לבנות או להפיל את השמיכה, לדעתי. רציתי תיפורים שלא יהרסו את הדומיננטיות של הבדים והצורה הריבועית, המסודרת של השמיכה (לכן פסלתי דוגמאת איקסים, למשל).
בסוף החלטתי על תיפורים לבנים (לבן השתלב בעדינות רבה בצבעים של ה-Top), בדוגמא של מסגרת פנימית לכל ריבוע (השתמשתי בתפרים שבין הריבועים כמדריך ותיפרתי בכל ריבוע עוד ריבוע פנימי).
מלבד הריבועים מבד הקרם הפרחוני - הם קיבלו תיפור מעויין בתוך כל ריבוע, כדי ליצור קצת עניין בחלק האחורי של השמיכה והוא לא יהיה רק שורות של ריבועים.


התיפורים, מבט מאחור

וקצת יותר מקרוב
לסיום חלק התיפורים, החלטתי גם להקיף את כל גוש הריבועים בשני תיפורים ישרים, נראה לי שזה הוסיף הרבה.

במקום לעשות Binder אמיתי, by the book, החלטתי לרמות קצת, והשתמשתי בהדרכה של Prudent Baby, שבה הם מראים איך להשתמש בחלק האחורי של השמיכה כ-Binder (אם אתם רוצים Binder באותה הדוגמא כמו החלק האחורי. אני רציתי). לא מתחרטת לרגע. בכל זאת, שמיכת טלאים ראשונה שלי D-:
ככה נראה ה-Cheat-Binder. לא רע, לדעתי.
והתוצאה הסופית - טדדדדדם. למרות שגיאות החישוב, למרות העוקם (ויש עוקם) - אני גאה.

המראה הפרוש
המראה המקופל
כמה מדריכים וגרסאות נוספות לשמיכות האלה שמצאתי -
כש-Mimi הבינה שאני לא מתפשרת בבחירת הפרוייקט, היא שלחה לי לינק להדרכה הזאת מתוך Katie Did, לשמיכת טלאים קצת יותר פשוטה, אבל ממש ממש מוצלחת, לדעתי. בטוח אנסה אותה בקרוב, ואני חולקת אותה אתכם, למי שחושש קצת מהנושא של טלאים ורוצה להתחיל בעדינות.
שמיכת טלאים של Katie Did
 אה, ויש כמובן, איך לא - הדרכה של קרן פרפרים ל-Rag Quilt. אני קצת פחות אוהבת את מראה הסמרטוטים (זאת לא דעתי, זה השם של סוג השמיכה :-) ), אבל היא נראית לי קצת יותר פשוטה להכנה משמיכת טלאים "קלאסית". 
חוץ מזה, אם אתם מחפשים השראה לשמיכת טלאים - פשפשו בבלוג של קרן פרפרים תראו מלא סוגים של שמיכות (בלי הדרכות, לצערי).
Rag Quilt של קרן פרפרים
אני בטוחה שאתפור עוד שמיכות טלאים (ושמיכות בכלל). זה כיף, זה הרבה עבודה ולכן זה גם מספק ומתגמל, זה צבעוני (תלוי בבחירת הצבעים), זה שימושי וזה רך ונעים. מה יש לא לאהוב?

שיהיה שבוע טוב!
Nono

18 תגובות:

  1. יצא מהמם!! מחכה לראות במציאות.
    התכרבלות נעימה.

    השבמחק
  2. נראה יופי

    ומחמם את הלב לראות את ההתלהבות שם.
    בין השורות
    בין הריבועים
    ואפילו בין התיפורים (מה זה לכל הרוחות??)

    אילן

    השבמחק
  3. ממש שמיכה מקסימה..לא מאמינה שזו הראשונה שלך..אליפות!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!
      מקרוב רואים את הפאשלות, כמובן, אבל צילמתי מרחוק (-;

      מחק
  4. תשמעי, גרמת לי לרצות לתפור גם, איזה יופי של צבעים, איזה יופי של השקעה וגם..שאפו על ההסברים בפוסט הזה והכנסת הקישורים כדי שגם אחרים ילמדו !
    אהבתי מאד מאד מאד. מעכשיו עוקבת אחרייך בבלוג. חן

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף!
      תודה רבה על התגובה שלך! אני באמת משתדלת שיהיה איזה ערך מוסף לפוסטים שלי, שמי שרוצה גם להתחיל, כמוני, יוכל להשתמש בכל ההדרכות והטיפים שמצאתי.
      ממש שימחת אותי!

      מחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. מקסים - כל הכבוד על ההתמדה. והתוצאה לגמרי שווה את ההשקעה! justmom

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכימה איתך! יש משהו נורא מספק בשמיכות טלאים, אני כבר זוממת על הבאה בתור...
      תודה!

      מחק
  7. נהדר!!!! כל הכבוד, יצא מקסים!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!
      כיף שהשארת תגובה גם פה!
      חג שמח.

      מחק
  8. עדי מהכפר של סבא15 בספטמבר 2012 בשעה 5:37

    ההתלהבות והאהבה ניכרים היטב הן בכתיבה והן בעבודה עצמה- יופי של שמיכה מ-ק-ס-י-ם

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה!
      מחמם את הלב לקבל כזה פרגון.
      חג שמח!

      מחק
  9. מקסים, תודה על ההסבר.
    יש לי שאלה לגבי רגל חופשית במכונה, מה היא? לי יש מכונה ישנה ויש כמה רגליים איך נראת הרגל הזו?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי ענת,
      רגל לתפירה חופשית היא רגל שלא מסתירה את הבד ומאפשרת להזיז את הבד באמצעות הידיים ולתפור לכל הכיוונים.
      ניתן לראות את הרגל וגם הדרכה בקישור הזה, מהבלוג של prudentbaby (היא קצת שונה לכל מכונה, אבל העקרון זהה):
      http://prudentbaby.com/2011/02/video-posts/free-motion-quilting-tutorial-video-2
      כשמשתמשים ברגל הזו, מכסים את השיניים של המכונה, כדי שהבד לא יימשך על ידי המכונה ולא יתקדם כמו כשתופרים בדר"כ, ואת כיוון התפירה אנחנו יכולים לקבוע בעצמנו, לפי הכיוון אליו נזיז את הבד. את הכיסוי לשיניים מקבלים בדר"כ עם המכונה, ואת הרגל קונים (לפחות אני לא קיבלתי אותה יחד עם המכונה...).
      מקווה שעזרתי!

      מחק
  10. כל הכבוד על היוזמה על הכנת שמיכות טלאים

    השבמחק
  11. נהנתי מאד לראות קווילט בעברית.
    מוגש בבהירות ובשפה קולחת.
    מיקצועית אך לא מתנשאת.
    יש לך את זה. המשיכי!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו, איזה כיף לשמוע. האמת שלא כתבתי פה הרבה זמן, וממש עשית לי חשק לחזור לזה!
      אז תודה מכל הלב, ומקווה ששנינו/שתינו נחזור לפה :)
      שיהיה שבוע מקסים

      מחק