יום שני, 13 באוגוסט 2012

משטח החתלה נייד - חלק ב' (Nono)

כמו שציינתי בחלק הקודם, ההדרכה השניה ךתפירת משטח החתלה הייתה עם בדים מנויילנים (Laminated. אני לא יודעת מה המינוח העברי התקין. אם מישהי יודעת - אשמח לשמוע), מתוך PrudentBaby

הזמנתי בדים ב-Etsy (ותודה לקרן פרפרים על הפוסט הזה שמסביר איך להזמין מ-Etsy ומה זה בכלל יארד). הפעם החלטתי ללכת על רילי בלייק (Riley Blake). יש לו בדים באמת באמת מדהימים. איימי באטלר נוטה לפעמים לצבעוניות יתר, בעיני, אבל רילי בלייק - תמיד קולע. בחרתי את 2 הבדים האלה מתוך הקולקציה So Sophie.

בד לחלק החיצוני
בד לחלק הפנימי
כן, אני יודעת שהם ורדרדים, אבל מדובר בתינוקת, אז זה בסדר D:












החלטתי לתפור את משטח ההחתלה המנויילן באותו האופן בו תפרתי את המשטח הכביס, אבל הייתי חייבת לעשות מספר שינויים:

קודם כל, אין פה עניין של להטליא את הבד לחלק הפנימי. להיפך - כמה שפחות חורים בבד יהפכו את המשטח לעמיד יותר לנוזלים. וכמובן שאין צורך בוילון מקלחת באמצע (הבד המנויילן מייתר אותו).

הריפוד שהשתמשתי בו הוא 100% כותנה, בדיוק כמו במשטח הכביס. בניגוד להדרכה, לא חתכתי אותו ל-3 חלקים ומילאתי כל חלק במשטח בנפרד, אלא גזרתי את המילוי לפי אותה התבנית שבה השתמשתי עבור הבדים עצמם, ורק הקטנתי אותו בעוד סנטימטר לכל אורך ההיקף. אחרי שתפרתי את הבדים החיצוניים אחד לשני מ-3 צדדים (צד ימין לצד ימין), הפכתי אותם (דרך הצלע שנותרה פתוחה), גיהצתי (שימו לב להנחיות לגבי גיהוץ בדים מנויילנים בהמשך הפוסט!!) והכנסתי את הריפוד פנימה. את הפתח שנשאר לא טרחתי לתפור, כי ידעתי שעוד יש לי להקיף הכל ב-Binder, ולכן עוד אתפור את כל המסביב שוב.
תפרתי לרוחב המשטח בתפר ישר, ב-2 המקומות בהם מתוכנן קיפול של משטח ההחתלה, את כל החבילה יחד (2 בדים חיצוניים וריפוד). 
היות והמשטח לא אמור לעבוד שום כביסה, אני חושבת שזה יחזיק את הריפוד במקום כמו שצריך.

עבור ה-Binder בחרתי ללכת על צבע ירקרק מנטה, שישבור את כל הוורוד הזה, ויוסיף ילדותיות למשטח. אני יודעת שעשיתי את הבחירה הנכונה, כי בעלי לא סבל את התוצאה לפני ה-Binder אבל טרח להודיע לי שהוא מאשר אותה אחרי שהוספתי אותו (בגלל שאני מציירת כבר שנים, למדתי שאין מה להראות עבודה לא גמורה למי שלא חלק מהתהליך, אז לא התרגשתי מהביקורת).

כשהתחלתי לתפור, חייתי בעולם משלי ולא חשבתי שבדים Laminated דורשים יחס מיוחד. כמובן שחטפתי את האמת בכאפה לפנים. אז עשיתי מחקר קצר באינטרנט, ואלו הטיפים שמצאתי ועזרו לי מאוד:

הבעיה: אי אפשר לגהץ בדים Laminated.
לא נכון! אפשר גם אפשר. שימו שכבה מבודדת בין הבד המנויילן לבין המגהץ, למשל בד כותנה מקופל לשניים (כלומר, שתי שכבות כותנה), ואל תגהצו בחום הכי גבוה, אלא בעדינות. ככה גיהצתי ועבד יופי.
דרך אגב, אם מזמינים בד כזה בדואר, לרוב הוא מגיע מקופל ולכן אין ברירה אלא לגהץ אותו. אפשר לבקש שישלחו את הבד מלופף על גליל ואז אמנם אין צורך לגהץ אותו, אבל המשלוח יקר הרבה יותר. לשיקולכם.

הבעיה: חוררת - שברת!
שלא כמו כותנה או בדים אחרים, מהרגע שחוררנו את הבד המנויילן, החור לא יסתם, ויראו אותו. מעבר לאסתטיקה, זה גם פוגם באטימות שלו לנוזלים ולכן השימוש בסיכות צריך להיות מאוד זהיר. או שתשימו את הסיכות רק ב-seam allowance, איפה שבמילא לא יראו את החור, או שתשתמשו באמצעי הצמדה אחרים. ראיתי באתרים שונים בנות שהשתמשו בסיכות ראש, באטבי כביסה ובכל רעיון אחר שלא מחורר את הבד. אפשר גם להשתמש במאסקינג טייפ, כי הוא יורד בקלות מהניילון (אם הדבק לא חזק מדי), ואני השתמשתי בו גם לסימון (במקום לסמן את הקפל עם סיכה, סימנתי עם חתיכת נייר דבק).

הבעיה: בדים מנויילנים נדבקים לרגלית, ולכן המכונה לא "מקדמת" אותם טוב ולפעמים החלק התחתון מתקדם, אבל העליון דבוק לרגל, וזה יוצר עיוותים קשים במה שתופרים.
ראיתי מספר פתרונות לבעיה הזו: 
שימוש ברגל הולכת (למי שיש) - הרגל תופסת ומזיזה את הבד מלמעלה ומלמטה בו זמנית, ולכן הבד אמור להדבק פחות. אני לא ניסיתי. בזמנו עוד לא הייתה לי רגל הולכת, אשמח לדווח אחרי שאתפור עוד משטח כזה (הרבהההה חברות בהריון, כבר ציינתי? חמסה חמסה חמסה, כמובן).
הדבקת מסקינג-טייפ או וושי-טייפ לתחתית הרגל, וגם ליד השיניים בחלק התחתון של המכונה - מה שנדבק זה המתכת לניילון, בעיקר, ולכן אם מנטרלים את המגע הזה, הבד זז טוב יותר (לא לשכוח להשאיר מקום ללא דבק למעבר המחט!). הבעיה היא שאם הדבק חזק מדי במאסקינג-טייפ, אתם עלולים להשאר עם רגל דביקה אח"כ. אני בטוחה שזה לא משהו שאי אפשר לנקות, אבל לא כ"כ אהבתי את זה. אולי אני צריכה לנסות עם דבק אחר.
תפירה על נייר אפייה - כן, כן, מה ששמעתם. מעל הבד, שימו נייר אפייה ותפרו ישר עליו. אח"כ קורעים אותו בעדינות משני צידי התפר (זה נקרע ממש כמו בול דואר). הפתרון הזה עבד בשבילי מצויין, החסרון הוא שלא רואים כ"כ טוב את מה שמתחת לנייר האפייה, וזה קצת מפריע לתפור.

מי שמתעניין בעוד דרכים ורעיונות לעבודה עם Laminated מוזמן לבדוק כאן (Sew4Home מסבירים גם איך לתחום שוליים של Laminated, למרות שהלמינציה מונעת מהבד להיפרם אז בעיקר מדובר באסתטיקה...).

כמובן שאחרי כל העבודה הזאת, המשטח הראשון שתפרתי הוכרז כנסיון שישאר אצלנו בבית, ומיד תפרתי אחד שבאמת הולך להיות מתנה וכבר עומד בסטנדרטים שלי. אמנם קצת חבל על הבדים היקרים, אבל שוב - עיניים גדולות (לא, אני לא שולטת בזה, למי שתוהה). התוצאה לפניכם.


אם למישהו יש עוד טיפים, אשמח לשמוע. שיהיה יום טוב לכולם!

5 תגובות:

  1. ממליצה בחום על רגל טפלון ומחט עבה (גינסים) אני תופרת שעווניות ממש למשטחי החתלה מה שמוזיל עלויות

    רגל טפלון עולה 20 שקלים לערך ושווה כל שקל
    אבל הבדים המנוילנים יפייפיים.
    טיפ נוסף ניתן לקנות ויניל מתגהץ מה שהופך כל בד לעמיד בפני מים. בארץ אולי יש בפיסות, אני מעדיפה לקנות באיביי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, לירון, את התגובה הראשונה שלי! תודה! :)
      יש שעווניות עם דוגמאות נחמדות? או שהן תמיד חלקות? אשמח אם תחלקי איפה אפשר למצוא אותן.

      מחק
    2. יש שעווניות ממש מקסימות אפשר למצוא בששת. אני תמיד קונה אצל בחור נחמד ברחוב רמבם אחת היציאות מהנחלה לכיוון השוק (מול החנות שוקה) הוא מחזיק שעווניות מנוקדות במחיר של 15 שקלים למטר.
      קחי בחשבון שהן ממש פלסטיקיות כך שלתינוק ממש טרי עדיף לשים חיתול מתחת.
      אפשרות נוספת של בדים שעברו עיבוד והם אינם חדירים למים מצאתי פעם גם בנחלה
      וגם באיקאה יש שעווניות בד ממש איכותיות פעם עלו 9 שקלים למטר באיקאה סימל וכבר הרבה זמן שהן נמכרות במחיר מלא שהוא יקר -40 שקלים למטר. אבל הן ממש איכותיות נעימות ואפשר לפרום בלי חורים ונזק

      מחק
    3. אבדוק אותן במתנות הבאות :)
      תודה.

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק